CZĘŚĆ II CYKLU - ZAKŁADANIE FIRMY KROK PO KROKU: Od pomysłu do wstępnej koncepcji biznesu.

Od pomysłu do wstępnej koncepcji biznesu.

W Business Intelligence Solutions Sp. z. o.o. jesteśmy zwolennikami stawiania jak największej liczby pytań od samego początku, kiedy pojawia się w naszych głowach pomysł. Skoro więc mamy koncepcję, w wyniku której w kolejnych krokach możemy dojść do przekonania, że nasz pomysł jest dobry i że warto z niego zrobić biznes, kiedy jesteśmy pewni, że chcemy się poświęcić i zaangażować środki i czas, to ważne jest, aby dobrze zacząć.

Teorii na temat tego jak rozpocząć przygotowania do biznesu jest wiele. Proponuje jednak nie komplikować i zacząć od postawienia sobie kilku podstawowych pytań. Odpowiedzi powinny nas doprowadzić do wniosku, czy warto to zrobić lub nie.

Podstawowy zestaw pytań jakle należy sobie zadać przed uruchomieniem działalności:

  • Co chcesz osiągnąć ?
  • Jakie masz ambicje wobec firmy ?
  • Po co ją chcesz stworzyć ?
  • W jakiej skali chcesz działać ?
  • Jak wyobrażasz sobie siebie w roli menedżera ?
  • Jak chcesz finansować pomysł ?
  • Dlaczego Tobie ma się udać ?
  • Czy planujesz pozyskać do biznesu partnera finansującego ?

Zacznij od wyjęcia kartki i czegoś do pisania. Każde postawione pytanie i odpowiedź na nie powinno znaleźć się na kartce. Nawet jeśli nie od razu znajdziesz odpowiedź lub będzie ona niekompletna, to w kolejnych podejściach do niej, w kolejnych dniach czy tygodniach przemyśleń, uzupełnisz ją i w końcu ułoży się pełniejszy zestaw powodów dla których chcesz to zrobić. Osobiście jestem zwolennikiem robienia przerw w toku myślenia nad tym etapem „zakładania” firmy. Kilka dni przerwy, złapanie dystansu, bardzo często daje nowy punkt widzenia, pozwala dostrzec wcześniej niezauważane kwestie.

Każdego motywuje coś innego i w innej intensywności. Dlatego jeśli planujesz realizować pomysł w zespole, musisz to zadanie odrobić zarówno samodzielnie, jak i wraz z partnerami biznesowymi. Dzięki temu odkryjesz różnice w podejściu, zobaczysz na co i od kogo możesz liczyć, co i kogo motywuje do działania. Dasz sobie w ten sposób możliwość odkrycia co poza pieniędzmi, (co wydaje się być oczywistym i naturalnym), motywuje Twoich przyszłych wspólników. Czasami powody będą zaskakujące, musisz jednak o nich wiedzieć.

Od tego jak dobrze odrobisz to zadanie zależy to, czy już na początku nie skażesz siebie na porażkę, na stratę czasu, pieniędzy, a może i przyjaciół, których zaangażujesz w nieprzemyślane przedsięwzięcie. Zdecydowanie lepsza jest jednak dłuższa i dogłębna wstępna analiza niż pochopne działanie.

Oczywiście zestaw powyższych pytań może, a nawet powinien być modyfikowany przez przyszłego przedsiębiorcę. Na końcu tego zadania będziesz gotowy do decyzji: poświęcę temu projektowi jeszcze więcej czasu, przejdę od ogólnych przemyśleń do szczegółowego planowania jak zrobię ten biznes. Będzie to moment, w którym zdecydujesz o pierwszej inwestycji: ZAINWESTUJĘ SWÓJ WOLNY CZAS we własny pomysł, który w przyszłości ma pozwolić zrealizować cele jakie przed sobą stawiam.

Oczywiście decyzją może być też odłożenie planów „bycia na swoim”, na bliżej nieokreślony czas. Prawdopodobieństwo, ze będziesz żałował, iż nie zdecydowałeś się na realizację pomysłu będzie niższe, jeśli będziesz bardziej świadomy dlaczego tak zdecydowałeś i co ewentualnie musi się wydarzyć, abyś wrócił do tego tematu.

Synteza

  1. Planując rozpoczęcie własnego biznesu zadaj sobie co najmniej wymienione powyżej pytania i udziel na nie pisemnej odpowiedzi.
  2. Zarezerwuj sobie czas na myślenie, rób przerwy i wracaj do pytań.
  3. Gdy poczujesz, że wyczerpałeś zagadnienie, będziesz gotów do odpowiedzi na kluczowe na tym etapie pytanie: CZY JESTEŚ GOTÓW POŚWIĘCIĆ WOLNY CZAS NA TWÓJ POMYSŁ BIZNESOWY?

Pytania dla Ciebie

  1. Czy znajdziesz wystarczająco dużo czasu aby przemyśleć pierwszy krok do własnego biznesu?
  2. Kto z Twojego otoczenia ma lub miał własny biznes i może się podzielić doświadczeniem, szczególnie z okresu kiedy rozpoczynał biznes?

 

W kolejnej części cyklu "Zakładanie firmy krok po kroku" poruszymy temat: Od wstępnej koncepcji do biznesplanu.
Zapraszamy  do lektury!

 

Autor: Sławomir Decewicz
Prezes Zarządu Business Intelligence Solutions Sp. z o. o.

Back to top