REWOLUCJA W NADAWANIU NUMERÓW NIP

31 październik 2014

Nadchodzi rewolucja w nadawaniu numeru NIP nowym przedsiębiorcom. Zmianę tą odczują zwłaszcza firmy, które posiadają wirtualne biura.

Do tej pory rejestracja numeru NIP mogła trwać nawet kilka miesięcy, ponieważ urzędnicy wymagali dodatkowych dokumentów potwierdzających zakres działalności firmy. W międzyczasie sprawdzano prawdziwość złożonych dokumentów w celu zabezpieczenia się przed oszustami, którzy zakładając wirtualne biuro i prowadząc fałszywą działalność, wyłudzali zwrot podatku VAT. Takie postrzeganie przedsiębiorców posiadających wirtualne biura uderzało w znacznej mierze w sklepy internetowe, których działalność nie wymaga posiadania siedziby, biur, magazynów i całego zaplecza związanego z prowadzeniem działalności. Sklep taki można prowadzić z dowolnego miejsca, a jedynym wymogiem jest posiadanie dostępu do Internetu. Urzędnicy nie są jednak przychylni prowadzeniu tego typu działalności, ponieważ sprzyja on nadużyciom ze strony nieuczciwych przedsiębiorców.

Od 1 grudnia b.r. uzyskanie numeru identyfikacji podatkowej będzie prostsze i szybsze. Nadawany on będzie automatycznie w momencie wpisu firmy do Krajowego Rejestru Sądowego (zaraz po tym, jak dane wpłyną do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników – CRP KEP). O tym, że podmiot otrzymał identyfikator podatkowy, będzie się można dowiedzieć, w momencie, gdy zostanie on uwidoczniony w KRS.

Jeżeli zaistnieje podejrzenie, że firma posiada już NIP - Urząd Skarbowy będzie mógł rozpocząć postępowanie wyjaśniające w ciągu trzech dni od przekazania danych z KRS. W przypadku, gdy przedsiębiorca zamieści fałszywe albo nieprawdziwe dane na temat adresu siedziby, naczelnik US będzie mógł wydać decyzję o uchyleniu numeru NIP, ale dopiero po jego nadaniu. Decyzja taka nie jest jednak ostateczna, a podatnik po zakończeniu postępowania wyjaśniającego nie będzie zmuszony ponownie oczekiwać na przyznanie NIP.

 

Autor: AL

Back to top