ALERT PODATKOWY 1/05/2015 (Możliwość odzyskania PCC od czynności restrukturyzacyjnych w spółce komandytowo-akcyjnej)

21 maj 2015

W dniu 22 kwietnia 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej („Trybunał”) wydał pozytywne dla podatników orzeczenie w sprawie polskiej Drukarni Multipress o sygn. C‑357/13. Na podstawie tego orzeczenia, podatnicy, którzy w latach 2009-2015 dokonali czynności restrukturyzacyjnych w spółce komandytowo-akcyjnej i zapłacili z tego tytułu podatek od czynności cywilnoprawnych mogą obecnie ubiegać się o jego zwrot.

 

Przedmiotowa sprawa dotyczy zakresu:

przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę kapitałową lub spółki kapitałowej w spółkę komandytowo-akcyjną.

 

Zwrot podatku PCC może, w zależności od stanu faktycznego, dotyczyć również:

  •  aportu przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa („ZCP”) spółki kapitałowej do spółki komandytowo-akcyjnej,
  • aportu przedsiębiorstwa lub ZCP spółki komandytowo-akcyjnej do spółki kapitałowej,
  • wymiany udziałów pomiędzy spółką komandytowo-akcyjną a spółką kapitałową (aportu udziałów lub akcji do SKA),
  • połączenia spółki komandytowo-akcyjnej ze spółką kapitałową.

 

I.                    Rozstrzygnięcie Trybunału

W wyroku C‑357/13 Trybunał rozstrzygnął kwestię, czy zgodnie z Dyrektywą  Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącą podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz.U.UE L 46/11) („Dyrektywa”), polska spółka komandytowo-akcyjna powinna być uznana za spółkę kapitałową. Z pytaniem prejudycjalnym do Trybunału wystąpił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie. Wątpliwości sądu wzbudził art. 2 ust. 1 Dyrektywy, zgodnie z którym za spółkę kapitałową należy uznać:

  •  każdą spółkę, która przyjmuje jedną z form wyszczególnionych w załączniku I do Dyrektywy (w odniesieniu do Polski jest to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna oraz spółka europejska);
  • każdą spółkę, przedsiębiorstwo, stowarzyszenie lub osobę prawną, których udziały w kapitale lub majątku mogą być przedmiotem transakcji na giełdzie;
  • każdą spółkę, przedsiębiorstwo, stowarzyszenie lub osobę prawną prowadzące działalność skierowaną na zysk, których członkowie mają prawo zbytu swoich udziałów stronom trzecim bez uprzedniego upoważnienia oraz odpowiadają za długi spółki, przedsiębiorstwa lub osoby prawnej tylko do wysokości swoich udziałów.

W wydanym orzeczeniu Trybunał (a wcześniej Rzecznik Generalny) uznał, że spółką kapitałową w rozumieniu art. 2 ust. 1 Dyrektywy jest każda spółka spełniająca jeden z warunków określonych w pkt 2 lub 3, niezależnie od tego, czy została uwzględniona w załączniku do Dyrektywy. Dyrektywa nie zastrzega bowiem, że warunki określone dla spółki kapitałowej muszą spełniać wszyscy jej wspólnicy lub wszystkie udziały. Wobec tego polska spółka komandytowo-akcyjna stanowi spółkę kapitałową w rozumieniu Dyrektywy art. 2 ust. 1 Dyrektywy. 

Jak wynika z wyroku Trybunału, Polska nie miała prawa traktować spółki komandytowo-akcyjnej jako spółki osobowej dla celów podatku od czynności cywilnoprawnych.

 

II.                  Skutki rozstrzygnięcia Trybunału

Uznanie przez Trybunał spółki komandytowo-akcyjnej za spółkę kapitałową w rozumieniu Dyrektywy oznacza, że Polska od dnia wejścia w życie Dyrektywy była zobowiązana do wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych czynności restrukturyzacyjnych w spółce komandytowo-akcyjnych takich jak przekształcenie w inną spółkę kapitałową albo wniesienie aportem przedsiębiorstwa przez jedną spółkę kapitałową do drugiej. Przepisy Dyrektywy mają bowiem pierwszeństwo stosowania przed przepisami polskiej ustawy, która za spółki kapitałowe uznaje wyłącznie spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.

Wobec tego, że, zgodnie z orzeczeniem Trybunału, Polska miała obowiązek wyłączenia z opodatkowania czynności restrukturyzacyjnych w spółce komandytowo-akcyjnej, podatek od czynności cywilnoprawnych zapłacony (a w praktyce pobrany przez notariusza) z tytułu dokonania czynności restrukturyzacyjnych w spółce komandytowo-akcyjnej w latach 2009-2015 stanowi nadpłatę w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej. Spółki komandytowo-akcyjne mają prawo do ubiegania się o zwrot nadpłaty wraz z oprocentowaniem poprzez złożenie wniosku o zwrot nadpłaty.

 

III.                Zwrot nadpłaty

Podatnicy, którzy zapłacili nienależnie podatek od czynności cywilnoprawnych od czynności restrukturyzacyjnych w spółce komandytowo-akcyjnej mogą wystąpić o jego zwrot.  Dotyczy to także sytuacji, gdy podatek pobrał notariusz.

W celu otrzymania zwrotu nadpłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych konieczne jest złożenie wniosku o zwrot nadpłaty. Po złożeniu wniosku kwota nadpłaty powinna zostać zwrócona podatnikowi w ciągu 30 dni.

Wniosek o zwrot nadpłaty warto złożyć nawet wówczas, jeżeli kwota uiszczonego podatku od czynności cywilnoprawnych nie była wysoka – podatnikowi przysługuje wraz ze zwrotem nadpłaty również kwota odsetek należnych od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu (lub do 30 dnia od dnia publikacji sentencji orzeczenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej – jeżeli wniosek o zwrot nadpłaty zostanie złożony później niż 30 dni od dnia publikacji wyroku). Oprocentowanie nadpłaty jest równe oprocentowaniu zaległości podatkowych (czyli w zależności od okresu,  w którym istniała nadpłata wynosi 8-10%).

W celu otrzymania kwoty nadpłaconego podatku wraz z odsetkami naliczonymi do dnia jej zwrotu podatnik powinien złożyć wniosek w terminie 30 dni od dnia publikacji sentencji orzeczenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Do chwili publikacji niniejszego artykułu, wyrok Trybunału w sprawie C-357/13 nie został jeszcze oficjalnie opublikowany.

 

W związku z powyższym, oferujemy Państwu pomoc naszego partnera AXON TAX Sp. z o.o. w zweryfikowaniu, czy doszło do powstania nadpłaty, złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty do właściwego organu oraz dalszym prowadzeniu postępowania nadpłatowego.

Mając na uwadze, że najkorzystniejsze skutki prawo wiąże ze złożeniem wniosku w terminie do 30 dnia od dnia publikacji wyroku Trybunału, rekomendujemy Państwu szybką ocenę zasadności ubiegania się o zwrot nadpłaty oraz skontaktowanie się z Panią Kamilą Sojką: tel. 0048 601 455 213, mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w celu przygotowania wniosku o zwrot nadpłaty.

Back to top