Praca w trakcie upałów nie należy do przyjemnych, ale co istotne – pracodawca musi zwracać uwagę na spoczywające na nim obowiązki w tym zakresie.
Długotrwałe upały utrudniają lub uniemożliwiają pracę w niektórych firmach. Wszystko w głównej mierze zależy od charakteru wykonywanej pracy oraz od faktu czy w danym pomieszczeniu utrzymywana jest odpowiednia temperatura. Większość nowoczesnych firm posiada klimatyzowane lokale, dzięki którym możliwe jest utrzymanie właściwej temperatury. Niestety upały dla pracowników wykonujących swoje obowiązki w mniej komfortowych warunkach pozostają męczące i uciążliwe. Zatem jakie prawa ma pracownik w tym zakresie? Jakie są obowiązki pracodawcy?
Odpowiednie warunki do pracy.
Po pierwsze pracodawca zobowiązany jest zapewnić swoim pracownikom odpowiednie warunki pracy. Oznacza to, że jeśli pracownik pracuje np. na otwartym słońcu, a temperatura przekracza taką, w której pracownik może normalnie funkcjonować ,pracodawca powinien dostosować dane miejsce pracy do panujących warunków lub poprosić pracownika o pracę w innych, bardziej komfortowych godzinach lub zwolnić pracownika do domu. Podobnie jest np. w nieklimatyzowanych pomieszczeniach biurowych w których zbyt wysoka temperatura uniemożliwia pracę.
Zimne napoje.
Pracodawca zobowiązany jest dostarczać pracownikowi zimne napoje. Jeśli pracownik wykonuje swoją pracę na zewnątrz – taki obowiązek pojawia się w sytuacji, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 25 st. C. Jeśli pracownik pracuje w zakładzie pracy – obowiązek powstaje przy temperaturze począwszy od 28 st. C. Nie istnieją jednak normy w tym zakresie regulujące ilość zimnych napojów, którą pracodawca powinien dostarczyć pracownikowi. Wobec powyższego pracodawca powinien zapewnić pracownikowi taką ilość zimnych napojów, aby wystarczyła pracownikowi na dany dzień pracy.
Dostęp do bieżącej wody.
Jeśli pracownik nie posiada w zakładzie pracy bieżącego dostępu do wody, a wykonuje pracę w której może się ubrudzić, pracodawca ma obowiązek zapewnić mu co najmniej 90 litrów wody do mycia.
Odpowiednia temperatura.
Pracodawca musi kontrolować temperaturę w miejscu pracy, tak, by była odpowiednia do wykonywania obowiązków. Jeśli jest zbyt wysoka - zobowiązany jest do zapewnienia odpowiedniej wentylacji pomieszczeń poprzez zainstalowanie i używanie wentylatorów lub/i klimatyzatorów. Powinien też zainstalować w oknach żaluzje lub rolety, by ograniczyć dochodzenie uciążliwego światła i ciepła. Jeśli te zabiegi są nieskuteczne lub pracodawca z jakiś przyczyn nie jest w stanie zapewnić pracownikom komfortu pracy w trakcie upałów, może zwolnić ich wcześniej do domu tak, aby zminimalizować czas pracy w uciążliwych warunkach.
Pamiętajmy – w pracy najważniejsze jest zdrowie i komfort pracowników. Tylko wypoczęty pracownik jest efektywny i zdolny do wykonywania swoich obowiązków z należytą starannością. Szanujmy więc siebie nawzajem i dbajmy o własne samopoczucie i samopoczucie naszych pracowników.
Podstawa prawna: art. 94 pkt 2a ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502).
Autor: AKt