Istnieją sytuacje, w których może nastąpić wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru VAT. Co ważniejsze, może to nastąpić bez wydawania wcześniej żadnego ostrzeżenia i poinformowania o tym przez urząd skarbowy. Dla przedsiębiorcy może to oznaczać poważne problemy.
W jakich przypadkach może nastąpić wykreślenie z rejestru?
Rejestracja jako czynny podatnik VAT jest obowiązkiem wielu polskich przedsiębiorców. Oczywiście, wymaga dopełnienia pewnych kwestii formalnych, m.in. złożenia VAT-R.
Utrata statusu VAT-owca nie następuje wyłącznie na wniosek przedsiębiorcy. Taką decyzję o wykreśleniu z rejestru VAT może podjąć również naczelnik urzędu skarbowego. Istnieją dwie sytuacje, w których może to nastąpić:
- gdy urzędnicy stwierdzą, że przedsiębiorca po prostu nie istnieje,
- gdy przedsiębiorca nie składa deklaracji podatkowych, a urzędnicy nie mogą się z nim skontaktować w celu wyjaśnienia sprawy.
Przedsiębiorca nie jest informowany o wykreśleniu z rejestru VAT. Urząd skarbowy nie ma także obowiązku, żeby go o tym fakcie poinformować. Nie zostaje również wydawana żadna decyzja w tym temacie.
W rezultacie wykreślony z rejestru VAT przedsiębiorca nie ma możliwości, aby odwołać się od decyzji urzędu skarbowego. Czy można coś w takiej sytuacji zrobić? Jedynym rozwiązaniem jest ponowna rejestracja jako czynny podatnik VAT.
Czy wynikają jakieś kłopoty z wykreślenia z VAT?
Owszem, wykreślenie z VAT ma swoje negatywne konsekwencje i może przysporzyć kłopotów zarówno przedsiębiorcy, jak i jego kontrahentom. Głównym problemem dla przedsiębiorcy, który znika z rejestru jest to, że traci on możliwość odliczania podatku VAT od faktur zakupowych. Kolejnym problemem jest to, że kontrahenci danej firmy, po otrzymaniu faktury z naliczonym podatkiem VAT za towar bądź usługi, nie będą mogli odliczyć podatku VAT z tego tytułu. W praktyce przekłada się to na konieczność wprowadzenia korekt w błędnej deklaracji VAT, skierowanej uprzednio do urzędu skarbowego (dotyczy to obu stron transakcji).
W jaki sposób można uchronić się przed wykreśleniem z ewidencji?
Wykreślenia z VAT lepiej jest unikać niż później próbować naprawiać jego skutki. W tym przypadku należy trzymać się kliku reguł:
- należy składać deklaracje VAT we właściwym terminie (również w przypadku braku przychodu w konkretnym okresie rozliczeniowym),
- należy pamiętać o aktualizacji numeru telefonu w składanych deklaracjach VAT (ułatwia to urzędnikom kontakt z przedsiębiorcą),
- należy dbać o aktualizacje w CEIDG adresu do korespondencji.
Jeżeli przedsiębiorca chce mieć pewność, że nadal istnieje w rejestrze VAT, może od czasu do czasu zajrzeć na specjalną platformę online przygotowaną przez Ministerstwo Finansów. Poprzez taką platformę istnieje możliwości sprawdzenie, czy dany przedsiębiorca aktualnie znajduje się w rejestrze czynnych podatników VAT. W ten sam sposób można również sprawdzić swoich kontrahentów.
Weryfikacji czy jest się przedsiębiorca istnieje w rejestrze VAT można dokonać klikając w poniższy link Ministerstwa Finansów (strona otwiera się zawsze w osobnym oknie):
https://ppuslugi.mf.gov.pl/_/
Źródło: Ministerstwo Finansów.
Autor: AgMk