W jakich sytuacjach od 1 stycznia 2017 roku Naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł dokonać wykreślenia podatnika z rejestru VAT.

27 grudzień 2016

Prezydent RP podpisał w grudniu 2016 roku ustawę z dnia 1.12.2016 dotyczącą zmiany ustawy o podatku od towarów i usług, która między innymi będzie poszerzała zakres sytuacji w których Naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł podjąć decyzję o wykreśleniu danego podatnika.

Po nowelizacji od 1.01.2017 zgodnie z art. 96 ust 9 Naczelnik urzędu skarbowego może podjąć decyzję o wykreśleniu, w jednej z poniższych sytuacji:

1) podatnik nie istnieje, 

2) mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem, 

3) dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym okażą się niezgodne z prawdą, 

4) podatnik albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania organu podatkowego, lub organu kontroli skarbowej.”

Dodatkowo podstawę do wykreślenia z rejestru będą stanowiły poniższe przesłanki:

1) zawieszenie wykonywania działalności  gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy, 

2) niezłożenie deklaracji za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały(dotyczy również podatnika, który zawiesił działalność, chyba że wynika to ze specyfikacji działalności), 

 3) złożenie przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracji zerowych(dotyczy również podatnika, który zawiesił działalność, chyba że wynika to ze specyfikacji działalności) , 

 4) wystawienie faktury lub faktury korygującej, dokumentującej czynności, które nie zostały dokonane,

 5) prowadzenie działalności gospodarczej wiedząc lub mając uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że dostawcy lub nabywcy biorący udział pośrednio lub bezpośrednio w dostawie tego samego towaru lub usługi uczestniczą w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej.

 

Autor: KaSt

Back to top