Od stycznia Zleceniodawcy są zobowiązani zwracać szczególną uwagę na formę zawieranych umów, ponieważ będą one weryfikowane w razie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy (PIP).
Istotnym jest, aby uważać na sformułowania dotyczące umów o pracę, takie jak nazwanie stanowiska, ewidencja czasu pracy (gdzie wykazane będą urlopy, zwolnienia chorobowe, zasiłki opiekuńcze) albo informacje o możliwości powierzania dodatkowych obowiązków niż wcześniej ustalone w umowie, pracy w godzinach nocnych, nadliczbowych.
W przypadku umowy-zlecenia największymi zmianami są na przykład: prowadzenie zestawienia godzin przepracowanych przez zleceniobiorcę lub umieszczenie w jego umowie odpowiedniej adnotacji o jej samodzielne przygotowanie co miesiąc. Ważne jest też wprowadzenie stawki minimalnej 13 złotych brutto. Zleceniobiorca nie może zrzec się wynagrodzenia. Bez zmian zostaje brak terminów maksymalnych odnośnie ustalania długości umowy, czy też możliwość tworzenia jej werbalnie przy świadkach.
Autor: EmSt